Så upptäcker svenskar ny musik

Bilden är hämtad från www.consequenceofsound.files.wordpress.com

I vår hittills enda pod (ja, vi ska försöka komma igång med
poddandet igen, men då ingen av oss tre redaktörer bor på
samma ort har vi lite problem med logistiken) från september
2014 ställer jag lite raljerande frågan till Tobbe C. om hur han upptäcker ny musik och hur han tror dagens ugndomar gör
detsamma, varpå han förklarade Spotify:s och andra streamingtjänster service av typen ”gillar du detta? Lyssna då
även på det här” som orsaken till hur han trodde folk hittar ny
musik. Jag nästan skämdes när jag förklarade att jag fortfarande främst upptäcker ny musik genom radio! Finns det någon som
lyssnar på radio fortfarande liksom?!?

Men så för en tid sedan läste jag som vanligt Metro på frukostrasten och fann där en undersökning från Yougov som snarare påvisade
att jag ingick i majoriteten. De flesta upptäcker faktiskt ny musik främst genom radio! Så mycket som 52% av de tillfrågande i enkäten uppger att det är genom traditionell radio som de hittar ny musik! På andra plats kommer tips från vänner och bekanta, och det är först på tredje plats som streamingtjänsters rekommendationer återfinns.

Hurra säger jag! Än lever traditionell radio och dess roll som musikförmedlare. Dock återfinns högt upp på listan även ”nya kanaler” som Youtube och övriga Internet (typ Facebook).

Det tråkiga (men föga förvånande) i undersökningen är att mindre och mindre andel upptäcker ny musik i skivbutikerna (de få butiker som lever kvar). Endast runt 2% uppger att de hittar ny musik i fysiska butiker eller på e-handelssidor för skivor. Dagens ungdom förstår nog inte det underbara i att stå och bläddra i skivkataloger, gå fram till kassan för att få provlyssna på fyndet man just hittat, och där i kassan även få tips på liknande, annan musik som man borde ha koll på!

Men med dagens revival av LP-skivan kanske undersökningen kommer se annorlunda ut om några år. För mig var det i alla fall positivt att se att jag inte är den dinosaurie som jag ibland känner mig som när jag kopierar P3’s låtlista och söker upp artist/album!

Fakta om Yougovs undersökning:
Undersökningen är genomförd i YouGovs onlinepanel under perioden 16-19 februari 2018. 1521 personer har genomfört undersökningen. Målgrupp är kvinnor och män från 18 år och uppåt.
Urvalet är representativt för den svenska befolkningen för kön, ålder, region och senaste riksdagsval.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *