Ett komplett album #2

#2 Stockcity girl – artist: Paola

Stockcity Girl

Bilden är hämtad från Virgin/Dolores recordíngs

Låtlista:
1. Get some
2. Fine without you
3. Above the candystore
4. Yours to keep
5. Back then
6. Hang with me
7. Intersellar love
8. Allt på ett kort
9. The girl you want
10. Keep it out of my face
11. Stockcity girl
12. Never had never will
13. Sinus

Denna skiva släpptes våren 2002 och jag håller den i klass med Håkan Hellströms debut. Samtliga tolv låtar (jag räknar inte med den instrumentala versionen av Bob Hunds Allt på ett kort) är utsökta sockersöta poplåtar och för mig är det här en riktig sommarskiva. Klas Åhlund har skrivit och producerat samtliga låtar (utom återigen Allt på ett kort) och med den här skivan märks i hög grad hans musikintelligens och vilken fantastisk låtskrivare han ibland kan vara. Framför allt visar skivan på att den bästa poplåten samtidigt oftast är den enklaste. Men tyvärr, och helt oförklarligt, försvann den här skivan efter släppet och glömdes ganska snabbt bort.
Jag tog kontakt med Paola för att ställa lite frågor angående Stockcity girl. Läs intervjun nedan:

Tobias: Hur gick tankegångarna inför skivan? Hur fungerade låtskrivandet, var det en snabb eller lång process? Vad hämtade du inspiration ifrån?
Paola: Efter att jag varit gäst på Teddybears-skivan ”Rock’n’roll highschool” med låten ”Yours To keep” så hade jag bevisat, dels genom att ha en bakgrund som jazzsångerska och som medlem i det forna musikkollektivet Moder Jords Massiva att det var dags att testa att verka som soloartist. Det var många diskussioner och tankegångar och möten med olika skivbolagsfolk. En lång process inbakat med  turnéer och andra åtaganden. Sen gick de (Teddybears, red.anm) och vann grammisar. Så småningom påbörjades projekt Paola. Innan jag mötte Klas och resten av gänget var jag väldigt kreativ och t.ex. fick jag ut det genom att dj’a en del på skolor (OBS! Dj’a på och arrangera högskolefester alltså). Jag öste ur mig idéer med musikinfluenser och annat coolt de inte kände till ifrån mina världar. Många i det gänget var förvånade över att det kunde finnas andra med koll och det tog ett tag innan de hajade att jag faktiskt gick på konsthögskola. Ofta när jag samarbetat med män så finns det en viss tendens till att ens åsikter skuffas undan och det blir lätt att man förpassas till att ta regi för att förverkliga en persons visioner. Många som hört mig enbart sjunga jazz blev förvånade över den söckersöta lilla låda jag förpassat min röst till som egentligen har ett större omfång än så.

Tobias: På tal om Yours to keep så har du med en version även på din soloplatta, vilken version är egentligen bäst?!
Paola: Jag älskar versionen som finns på Teddybears album eftersom den är mer dynamisk. Egentligen var det mer åt det hållet jag hade velat gå. Jag tycker också att Jocke Åhlund kompletterade Klas med att ha en mer konstnärlig ådra som ger ett råare inslag till deras låtmaterial

Tobias: Klas Åhlund producerade skivan, hur mycket var det hans influenser på skivan?
Paola: Han hade precis börjat utforska och lokalisera delar av sitt nya sound, dels så hade det börjat gro redan på Rock’n’roll highschool-plattan men här tog han kommando och styrde skeppet mot ett powerpop-aktigt och mjukare sound. Han hade nästan en obefintlig skivsamling men var genialisk och envis med att knäcka koder och att uppfatta helheter och likt en robot spotta ur sig rätt melodi.

Tobias: Jag kan inte minnas att du turnerade något med plattan, stämer det? Och i så fall, varför?
Paola: Haha! Det stämmer inte alls. Dock ett år senare efter skivsläpp. Jag hade väldigt slöa skivbolagsfolk och annat  segt omkring mig så jag var tvungen att rodda jäkligt mycket själv för att kunna bege mig ut med ett band. Självfallet med en hel del hjälp. Men, eftersom nedladdningstider blommade för fullt så var skivbolaget inte så pigga på att anstränga sig mer då skivan inte sålt så mycket som de hoppats och Klas hade satsat egna pengar på projektet. Luften höll på att ta slut…
Tobias: Tror du att du hade haft en större/mer framgångsrik musikkarriär om du fått bättre uppbackning i form av promotion och turné direkt vid släppet? Jag minns exempelvis att det hängde en massa affischer på ditt skivomslag på Emmabodafestivalen 2002 (där för övrigt Moder jords massiva spelade!) men festivalen ägde rum i augusti och för mig kändes det sent då jag tyckte din skiva var en ypperlig sommarplatta.
Paola: Det är ett under att jag stått ut med så mycket skit genom åren men jag tröstar mig med att inte vara ensam och vet mitt värde till slut. Att bli omkullsprungen gång på gång av bättre hästar, dvs. bortprioriterad och få vänta hit och dit är så ledsamt. Jag tycker det är så bra att skivbolagen kraschade till slut och fick sig en läxa och blev tvungna att titta på alla de utanför som minsann gav dem en knäpp på näsan genom DIY-andan som skapat ett högre tak och snabbare access att nå ut till sin publik.

Tobias: Robyn fick 2010 en större hit med låten ”Hang with me”, men det är kanske inte många som vet att du var först med den. Hur tänker du kring detta?
Paola: Det kändes faktiskt inte så bra. Om han (Klas Åhlund, red.anm.) nu har lyckats bli en sån eminent låtmakare kunde han väl hittat på en ny briljant hit istället för att damma av det gamla? Men han får ju göra som han vill och behöver ju inte be om lov. Nu har det ju gått så himla lång tid och ingen behöver ta ställning till mina känslor. Efter ett tag blir man van vid att det kan bli lite hursomhelst med saker. Jag har ingen ork till att lägga ner någon större energi i det som varit.
Tobias: Jag förstår att du känner så. Jag läste i och för sig en intervju med Robyn där hon sa att hon tyckte väldigt mycket om DIN låt och att hon blev glad när Klas ville att hon skulle sjunga den med, så det kan du ta med dig i alla fall!
Paola: Hm. Jo, men är det inte lite trevligare att man mailar mig och kör nån slags insmickrande stil? Det blir snarare en känsla av att det känns som om nån klappar en litegrann på huvudet över gångna tider…Jag är en fullt levande varelse!

Tobias: Spelar du några instrument själv?
Paola: Nej, tyvärr, till en del saker har jag dumt nog noll tålamod. Jag tycker inte om att harva med vissa saker även om det kan generera i något fantastiskt i slutändan. Jag har 100% gehör och har sjungit i kör, gått hos sångpedagoger och kan uppåt en 50 jazzstandars och jag är bra på att imitera så min röst är mitt instrument ,låter kanske töntigt men så känner jag!

Tobias: När kommer uppföljaren?
Paola: Jag har gästat ett par gånger på andras material, skrivit eget och har äntligen en egen hemmastudio och en konstateljé, så än har jag lite kraft kvar ”att bara hålla på ” och det genererar alltid i något men kanske inte med att följa upp gamla spår…
Tobias: Spännande! Vilket av dem (konst eller musik) tycker du egentligen är roligast? Eller går det kanske att kombinera, som i musikvideon till ”Fine without you”?
Paola: Åh, vad fint att du har sån koll! Sånt gör mig alltid lite rörd. Klas kämpade hårt med att plocka fram det fina och att slipa diamanten. Den videon är så rätt och så klockren och helt i min smak. Jag älskar när olika konstformer och uttryck kan få florera fritt och smälta ihop. Min barndom präglades delvis av att välja och vraka. Har fått mycket uppmuntran och inspiration av min familj. Nuförtiden, och det har tack o lov varit så ett tag, så är det välkommet att våga vara unik och låta lusten spritta! Där det förut var så mycket ängsligt branschfolk som skulle säga sitt och fördröja allt så är det mer ”kör på” från alla håll och kanter. Detta skapar i sin tur en bra anda som gör att jag fortfarande omöjligt kan välja mellan konst eller musik. Det bör tilläggas i allt detta skrivande här att jag vill akta mig för att vara bitter. Det var lärorikt även om det delvis  innebar att jag var alltför godtrogen. Sedan så är jag glad att lite av det goda av myntet innebar att jag fick en chans in i Sveriges Radio som programledare under fyra år. En annan anledning till att jag inte helt kan sluta med konst och musik, bara släppa taget och ge upp nån jävla gång är att det görs en hel del skit och jag tror i min enfald att jag kanske kan göra nån liten skillnad ?!…
Jag har en webb, en blogg, och Ig med min konst: artbypaolabruna7.  Just nu övar jag in en repertoar med min syrra med svenska, spanska, franska och givetvis engelska sångpärlor… Får se var vi dyker upp framöver och sjunger. Sedan ska jag givetvis våga visa mer av mina två specialiteter

One thought on “Ett komplett album #2

  1. Pingback: Paola på Tillsammans i Halmstad 1/8 2015 | Alternativets blogg

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *