Bon Iver – ett nytt album ser snart höstens mörker

Justin Vernon har varit på tapeten under de senaste veckorna i takt med att hans band Bon Iver släpper sitt tredje album imorgon. ”Bon Iver – Bon Iver” släpptes 2011 och sedan dess har det mer eller mindre varit tyst om Bon Iver. Trots osäkerhet kring Bon Ivers framtida existens har han under åren figurerat i diverse projekt (Kaney West, The Staves, James Blake m fl ) och varit med i bandet Volcano Choir som så sent som 2013 släppte albumet ”Repave”.

Under sommaren 2015 spelade Bon Iver tillsammans på en festival hemma i Vernons hemstad Eaux Claire i Wisconsin och då framfördes ett par nya låtar som vid den tidpunkten fick fans runt om i hela världen att hoppas på något nytt. Efter den spelningen var det länge tyst, men i somras stod det klart att bandet skulle genomföra ännu en spelning på samma festival och då var det ett helt set med nytt material och det som skulle visa sig vara låtarna från den nya skivan ”22, A Million”.

I en intervju med brittiska The Guardian (https://www.theguardian.com/global/2016/sep/24/bon-iver-justin-vernon-22-million-interview)  så berättade Vernon att han under en period i sitt liv drabbades av ångest och sedermera blev diagnostiserad med depression. Enligt Vernon är det i mångt och mycket arbetet med sig själv under de senaste åren som resulterat i den kommande skivan. Han ville finna sig själv och reste under en period i Europa, vilket gav små embryon till vad som är den nya skivan. Resterande arbete har gjorts i den studio som Vernon har byggt i sin hemstad och som går under namnet ”April Base”. I den studion skapas musik som berör många på flera plan och på myten om April Base växer sig starkare och starkare.

Under sensommaren har Bon Iver släppt ut tre spår som finns med på den kommande skivan. Först ut var dubbelsingeln 22/10 med spåren ”22 (Over Soon)” och ”10 dEAThbREasT”. Det hörs tydligt att Justin Vernon vill leverera en ljudbild som är så splittrad att hjärnan vill få mig till att lägga mig i fosterställning och dricka välling. Men efter ett par lyssningar så står det klart att det experimentella, tillsammans med Vernons känsliga sångröst skapar ett samspel som ligger rätt och som är det resultat man vill ha av Bon Iver. Utvecklingen från första skivan ”For Emma, for ever ago” vidare till ”Bon Iver” och de första intrycken av ”22, A Million” är ett bevis på den musikaliska rörlighet som Vernon vill representera. Det finns inga fasta ramar. Det är okej att lägga Mike Lewis med sin saxofon i otakt med de syntar som tillsammans med upprepande kör i bakgrunden med auto-tune av Vernons egen röst dränkta av trummor. Det är den inre känslan som vill ut. Att låta det komma.

Livets stora frågor väller ut som i ”22 (Over Soon)”, ”Where you gonna look for confirmation?”  som i grunden bottnar i hans tvivlande om kändisskapet och vad det innebär att vara artist i en infekterad musikindustri, en värld som han ställer sig frågande till. Låten konstaterar att det kan vara över snart, att livet är osäkert och att han lever med fler frågor än svar. I den 3:33 långa låten ”33 ’God’ ” sjunger han ”I find God and religion too” i en låt som både innehåller en finstämd piano-del och en hel del aggressiva toner till en sångröst i falsett.

Hösten har kommit och imorgon blir den genast lite bättre när Bon Ivers skiva når ut till oss förväntansfulla lyssnare. Kommer vi att finna Gud? Är det över snart? Vi får helt enkelt luta oss tillbaka och invänta svar eller bege oss ut i världen för att ta reda på det själva om tålamodet tryter.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *